Thursday, May 1

an opening for the aesthetic in dialogical discourse analysis

That's what I'm searching for in Voloshinov's "Discourse in Life and Discourse in Poetry" (1926). I already reworked my way through Bakhtin's "Content, Material and Form in Verbal Art" (1924) - and I have an idea that the link between the two through the intersecting parts of these articles and thereby the aesthetic event and dialogical discourse analysis might be pinpointed here. Rests to be seen...

I have so far worked on this listening to Ole Paus' Den Store Norske Sangboka (that you might listen to parts of
here) - and I now moved on to De Lillos' "Kjærlighet" and "Ikke Gå" from Festen er ikke over... det er kake igjen.

"Kjærlighet"
Har noen mennesker lært dette å bli ekspert på kjærlighet?
Er det noen skam om du føler deg lam på kjærlighet?
Om du føler deg altfor ung
Om du føler deg alt for liten og dum

Så er det ingen av oss som vet noe mer enn deg
Nei, det er ingen av oss som vet noe mer enn deg

Etter første rus blir hjerter ofte knust av kjærlighet
Det æ'kke din skyld det men du må leve med kjærlighet
Om du føler deg gammel nok
Og tror du bare kan smile pent og gå

Så er det ingen av oss som vet noe mer enn deg
Nei, det er ingen av oss som vet noe mer enn deg

Og du kan føle deg kjempesvær
Og det vanlige kan bli deilig og rart

For det er ingen av oss som vet noe mer enn deg
Nei, det er ingen av oss som vet noe mer enn deg

Kjærlighet
Kjærlighet


"Ikke gå"
Jeg vil gjerne ha
et hvitt piano og en gibson gitar
en hage som er full av både
gamle og nye venner

Og jeg vil gjerne ha
et pent fotografi av min mor og far
et deilig rom med havutsikt
og massevis av penger

For det hadde vært fint
men jeg vet jo nå
at du er alt jeg tenker på
vær så snill
vær så snill
vær så snill
vær så snill ikke gå
jeg vil være sammen med deg
fra morgen til kveld
ha deg hele natten
for meg selv
så vær så snill
vær så snill
vær så snill ikke gå
ikke gå

Og jeg vil gjerne dra
langt vekk i fra skandinavia
for å finne ut mer om verden
og treffe andre mennesker

Jeg vil lage en film
jeg vil skrive en bok
jeg vil prøve å bli enda mere klok
jeg vil prøve å få enda mer respekt
fra konger og damer lik en selvopptatt knekt

For det hadde vært fint
men jeg vet jo nå
at du er alt jeg tenker på
vær så snill
vær så snill
vær så snill
vær så snill ikke gå
for det hadde vært fint
men jeg vet likevel
at det jeg ønsker aller mest selv
er at du
er at du
er at du skal forstå
forstå

For det hadde vært fint
men jeg vet jo nå
at du er alt jeg tenker på
vær så snill
vær så snill
vær så snill
vær så snill ikke gå
jeg vil være sammen med deg
fra morgen til kveld
ha deg hele natten
for meg selv
så vær så snill
vær så snill
vær så snill
vær så snill ikke gå
x2

ooh ooh ooh..


No comments: